Development of social assistive robot for therapy with children with autism spectrum disorder : castor : (Registro nro. 23331)

000 -CABECERA
Campo de control de longitud fija 02962 a2200253 04500
001 - NÚMERO DE CONTROL
Campo de control 9670
008 - CAMPO FIJO DE DESCRIPCIÓN FIJA--INFORMACIÓN GENERAL
Campo de control de longitud fija 050619s2022 ck a spa d
041 0# - CÓDIGO DE IDIOMA
Código de idioma para texto, pista de sonido o título separado spa
082 0# - NÚMERO DE LA CLASIFICACIÓN DECIMAL DEWEY
Número de clasificación Decimal 610.28
Número de documento (Cutter) C335d
100 ## - ENCABEZAMIENTO PRINCIPAL--NOMBRE PERSONAL
Nombre de persona Casas Bocanegra, Diego Fernando.
9 (RLIN) 1013
245 0# - TÍTULO PROPIAMENTE DICHO
Título Development of social assistive robot for therapy with children with autism spectrum disorder : castor :
Medio físico [Recurso Electrónico] /
Mención de responsabilidad, etc. Diego Fernando Casas Bocanegra.
260 4# - PUBLICACIÓN, DISTRIBUCIÓN, ETC (PIE DE IMPRENTA)
Lugar de publicación, distribución, etc. Bogotá (Colombia) :
Nombre del editor, distribuidor, etc. Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito,
Fecha de publicación, distribución, etc. 2022
300 4# - DESCRIPCIÓN FÍSICA
Extensión 129 paginas.
Otros detalles físicos gráficos.
500 ## - NOTA GENERAL
Nota general (Magíster en Ingeniería Electrónica )
520 ## - RESUMEN, ETC.
Nota de sumario, etc. According to WHO, 1 in 160 children suffers from Autism spectrum disorder (ASD),<br/>a neuroatypical disorder defined by a range of social behaviours. This disorder affects the subject’s ability to interact with others, lack of attention, and sometimes<br/>language difficulties. Although there is no cure, the sooner the disorder is diagnosed, and a therapy process is started, the better the long-term results will be<br/>for the subject. Recently, various emerging technologies have been used to capture<br/>children’s attention in therapy. This is why robotic agents have been implemented<br/>in therapies showing great potential in improving communication skills, recognition<br/>skills, and emotions and nonverbal expressions. However, many studies do not have<br/>robots specifically designed for this type of therapy. Some robots do not have the<br/>structural strength to maintain physical interaction with users, limiting the sessions. This work presents the proposal for a novel social robot specially designed<br/>to treat CwASD. For the development of this device, a process of selecting design<br/>criteria based on a participatory design (PD) methodology was carried out with<br/>caregivers, medical staff and parents. With this information, an outline of the robot<br/>design was made, and an ergonomic study was carried out to determine the optimal dimensions and proportions of the robot. The robot underwent an aesthetic<br/>design of appearance process, which was tested and evaluated through a study<br/>conducted with 21 children with ASD. The core of this work focuses on implementing mechanisms that maximize the physical interaction that the robotic agent can<br/>maintain with the user. Therefore, bio-inspired actuators based on elastic elements<br/>in series were implemented. Finally, a robotic device capable of withstanding long<br/>sessions over time was obtained, encouraging researchers and therapists to conduct<br/>long-term studies that will yield more significant results.
650 #0 - ASIENTO SECUNDARIO DE MATERIA--TÉRMINO DE MATERIA
Nombre de materia o nombre geográfico como elemento de entrada ROBOT SOCIAL
9 (RLIN) 56836
650 #0 - ASIENTO SECUNDARIO DE MATERIA--TÉRMINO DE MATERIA
Nombre de materia o nombre geográfico como elemento de entrada ROBÓTICA MÉDICA
9 (RLIN) 44624
650 #0 - ASIENTO SECUNDARIO DE MATERIA--TÉRMINO DE MATERIA
Nombre de materia o nombre geográfico como elemento de entrada TECNOLOGÍA MÉDICA
9 (RLIN) 1348
650 #0 - ASIENTO SECUNDARIO DE MATERIA--TÉRMINO DE MATERIA
Nombre de materia o nombre geográfico como elemento de entrada TRASTORNOS AUTISTAS
9 (RLIN) 62105
700 ## - ENCABEZAMIENTO SECUNDARIO--NOMBRE PERSONAL
Nombre de persona Munevar, Marcela
Término relacionador director.
9 (RLIN) 62102
700 ## - ENCABEZAMIENTO SECUNDARIO--NOMBRE PERSONAL
Nombre de persona Cifuentes García, Carlos Andrés
Término relacionador Co director.
9 (RLIN) 62104
856 ## - ACCESO ELECTRÓNICO
Identificador uniforme del recurso URI <a href="https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/2210">https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/2210</a>
942 ## - ELEMENTOS KOHA
Fuente de clasificación o esquema de ordenación en estanterías
Koha tipo de item TRABAJOS DE GRADO
Existencias
Disponibilidad Mostrar en OPAC Fuente de clasificación o esquema Tipo de Descarte Estado Código de colección Localización permanente Localización actual Localización en estanterías Fecha adquisición Proveedor Forma de Adq Precio normal de compra Datos del ítem (Volumen, Tomo) Préstamos totales Signatura completa Código de barras Fecha última consulta Número de ejemplar Propiedades de Préstamo KOHA Programa Académico
        Préstamo Normal Digital Biblioteca Jorge Álvarez Lleras Biblioteca Jorge Álvarez Lleras Fondo general 2023-02-22 Maestría Ingeniería Electrónica Donación 0.00 Ej.1   610.28 C335d D002295 2023-02-22 1 TRABAJOS DE GRADO Maestría en Ingeniería Electrónica