Development of social assistive robot for therapy with children with autism spectrum disorder : castor : (Registro nro. 23331)
[ vista simple ]
000 -CABECERA | |
---|---|
Campo de control de longitud fija | 02962 a2200253 04500 |
001 - NÚMERO DE CONTROL | |
Campo de control | 9670 |
008 - CAMPO FIJO DE DESCRIPCIÓN FIJA--INFORMACIÓN GENERAL | |
Campo de control de longitud fija | 050619s2022 ck a spa d |
041 0# - CÓDIGO DE IDIOMA | |
Código de idioma para texto, pista de sonido o título separado | spa |
082 0# - NÚMERO DE LA CLASIFICACIÓN DECIMAL DEWEY | |
Número de clasificación Decimal | 610.28 |
Número de documento (Cutter) | C335d |
100 ## - ENCABEZAMIENTO PRINCIPAL--NOMBRE PERSONAL | |
Nombre de persona | Casas Bocanegra, Diego Fernando. |
9 (RLIN) | 1013 |
245 0# - TÍTULO PROPIAMENTE DICHO | |
Título | Development of social assistive robot for therapy with children with autism spectrum disorder : castor : |
Medio físico | [Recurso Electrónico] / |
Mención de responsabilidad, etc. | Diego Fernando Casas Bocanegra. |
260 4# - PUBLICACIÓN, DISTRIBUCIÓN, ETC (PIE DE IMPRENTA) | |
Lugar de publicación, distribución, etc. | Bogotá (Colombia) : |
Nombre del editor, distribuidor, etc. | Escuela Colombiana de Ingeniería Julio Garavito, |
Fecha de publicación, distribución, etc. | 2022 |
300 4# - DESCRIPCIÓN FÍSICA | |
Extensión | 129 paginas. |
Otros detalles físicos | gráficos. |
500 ## - NOTA GENERAL | |
Nota general | (Magíster en Ingeniería Electrónica ) |
520 ## - RESUMEN, ETC. | |
Nota de sumario, etc. | According to WHO, 1 in 160 children suffers from Autism spectrum disorder (ASD),<br/>a neuroatypical disorder defined by a range of social behaviours. This disorder affects the subject’s ability to interact with others, lack of attention, and sometimes<br/>language difficulties. Although there is no cure, the sooner the disorder is diagnosed, and a therapy process is started, the better the long-term results will be<br/>for the subject. Recently, various emerging technologies have been used to capture<br/>children’s attention in therapy. This is why robotic agents have been implemented<br/>in therapies showing great potential in improving communication skills, recognition<br/>skills, and emotions and nonverbal expressions. However, many studies do not have<br/>robots specifically designed for this type of therapy. Some robots do not have the<br/>structural strength to maintain physical interaction with users, limiting the sessions. This work presents the proposal for a novel social robot specially designed<br/>to treat CwASD. For the development of this device, a process of selecting design<br/>criteria based on a participatory design (PD) methodology was carried out with<br/>caregivers, medical staff and parents. With this information, an outline of the robot<br/>design was made, and an ergonomic study was carried out to determine the optimal dimensions and proportions of the robot. The robot underwent an aesthetic<br/>design of appearance process, which was tested and evaluated through a study<br/>conducted with 21 children with ASD. The core of this work focuses on implementing mechanisms that maximize the physical interaction that the robotic agent can<br/>maintain with the user. Therefore, bio-inspired actuators based on elastic elements<br/>in series were implemented. Finally, a robotic device capable of withstanding long<br/>sessions over time was obtained, encouraging researchers and therapists to conduct<br/>long-term studies that will yield more significant results. |
650 #0 - ASIENTO SECUNDARIO DE MATERIA--TÉRMINO DE MATERIA | |
Nombre de materia o nombre geográfico como elemento de entrada | ROBOT SOCIAL |
9 (RLIN) | 56836 |
650 #0 - ASIENTO SECUNDARIO DE MATERIA--TÉRMINO DE MATERIA | |
Nombre de materia o nombre geográfico como elemento de entrada | ROBÓTICA MÉDICA |
9 (RLIN) | 44624 |
650 #0 - ASIENTO SECUNDARIO DE MATERIA--TÉRMINO DE MATERIA | |
Nombre de materia o nombre geográfico como elemento de entrada | TECNOLOGÍA MÉDICA |
9 (RLIN) | 1348 |
650 #0 - ASIENTO SECUNDARIO DE MATERIA--TÉRMINO DE MATERIA | |
Nombre de materia o nombre geográfico como elemento de entrada | TRASTORNOS AUTISTAS |
9 (RLIN) | 62105 |
700 ## - ENCABEZAMIENTO SECUNDARIO--NOMBRE PERSONAL | |
Nombre de persona | Munevar, Marcela |
Término relacionador | director. |
9 (RLIN) | 62102 |
700 ## - ENCABEZAMIENTO SECUNDARIO--NOMBRE PERSONAL | |
Nombre de persona | Cifuentes García, Carlos Andrés |
Término relacionador | Co director. |
9 (RLIN) | 62104 |
856 ## - ACCESO ELECTRÓNICO | |
Identificador uniforme del recurso URI | <a href="https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/2210">https://repositorio.escuelaing.edu.co/handle/001/2210</a> |
942 ## - ELEMENTOS KOHA | |
Fuente de clasificación o esquema de ordenación en estanterías | |
Koha tipo de item | TRABAJOS DE GRADO |
Disponibilidad | Mostrar en OPAC | Fuente de clasificación o esquema | Tipo de Descarte | Estado | Código de colección | Localización permanente | Localización actual | Localización en estanterías | Fecha adquisición | Proveedor | Forma de Adq | Precio normal de compra | Datos del ítem (Volumen, Tomo) | Préstamos totales | Signatura completa | Código de barras | Fecha última consulta | Número de ejemplar | Propiedades de Préstamo KOHA | Programa Académico |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Préstamo Normal | Digital | Biblioteca Jorge Álvarez Lleras | Biblioteca Jorge Álvarez Lleras | Fondo general | 2023-02-22 | Maestría Ingeniería Electrónica | Donación | 0.00 | Ej.1 | 610.28 C335d | D002295 | 2023-02-22 | 1 | TRABAJOS DE GRADO | Maestría en Ingeniería Electrónica |